vineri, 8 iulie 2016

Istoria reality-show-ului de supraviețuire în România (I)

Istoria reality-show-ului de supraviețuire în România - Rătăciți în Panama

Reality-show-ul de supraviețuire (survival) a devenit în ultimele două decenii o formă puternică de entertainment, exploatat la maxim în televiziune. Discutăm aici de acele emisiuni în care un grup de oameni este izolat în diverse locuri sălbatice de pe glob și concurează pentru bani, glorie, faimă și premii. Formatul de supraviețuire folosește eliminarea progresivă, în fiecare episod concurenții votând pentru excluderea unuia dintre ei până când, în final, rămâne un singur concurent care câștigă marele premiu.

Fără nicio îndoială, Survivor (Supraviețuitorul) este show-ul suprem de supraviețuire dar posturile TV din întreaga lume au dezvoltat conceptul și au produs o multitudine de formate de acest tip.
Televiziunile din România nu au rămas indiferente la mirajul succesului adus de acest trend mondial în televiziune dar costurile foarte mari de producție au redus drastic numărul posturilor de televiziune care au fost dispuse "să încerce marea cu degetul".

Rătăciți în Panama - Kanal D (2009)


Kanal D "a spart gheața" în anul 2009 cu Rătăciţi în Panama, cel mai scump reality-show difuzat până acum în România și cel care s-a apropiat cel mai mult de formatul original Survivor. 18 concurenţi din România, împărţiţi în trei echipe a câte şase membri, trei plaje din Panama, un premiu de 50 000 de euro şi o investiţie de două milioane de euro. Acestea au fost principalele ingrediente ale concursului moderat de Andrei Gheorghe și pe care Kanal D l-a difuzat în toamna anului 2009 (septembrie-decembrie), într-un ritm de 5 episoade pe săptămână.

Echipa Vedetelor - Rătăciți în Panama
Echipa Vedetelor - Rătăciți în Panama / Sursa Foto: Kanal D
Rătăciţi în Panama a avut la bază formatul Desafio al televiziunii columbiene Caracol TV, o combinație de idei preluate din Survivor asezonată cu elemente împrumutate din alte show-uri de supraviețuire. Diferența fundamentală față de show-ul american Survivor a fost reprezentată de introducerea conceptului de ierarhizare a concurenților în trei clase sociale, după statutul lor social în viaţa reală. Distribuția show-ului a cuprins șase vedete, şase persoane care au mai intrat în contact cu camera de filmat în calitate de participanţi în diferite show-uri de televiziune și șase persoane necunoscute, alese pentru competiţie în urma unui casting.

La realizarea proiectului, o coproducție a caselor de producţie Paprika TV (România) respectiv BE TV (Columbia), a fost prezentă pe platourile de filmare o echipă de 250 de membri, dintre care peste 120 de columbieni, 10 români şi restul din Panama, Mexic sau Argentina. Toată echipa de producţie a staţionat timp de şase săptămâni (începând din august) în Insula Colon din arhipelagul panamez Bocas de Toro (Marea Caraibelor). S-a filmat în fiecare zi cu minim 6 camere, însă în mod curent se filma cu 12 camere fixe, o macara şi trei-patru camere mobile. În plus, au existat filmări subacvatice, filmări din elicopter sau filmări pe timp de noapte. Concurenţii au fost filmaţi aproape 24 de ore din 24, iar pe platoul de filmare s-a lucrat în medie 8-10 ore pe zi, pentru că în fiecare zi trebuia construit un nou platou, un nou joc pentru ziua respectivă de filmare.

Show-ul nu a fost lipsit de controverse provocate în special de conflictele verbale violente, cu limbaj licențios, intre vedetele CRBL şi Cornel Păsat (care nu s-au înţeles din prima zi a competiţiei) sau de arestarea pentru trafic de stupefiante a unuia dintre concurenţi în perioada de difuzarea a show-ului înregistrat (concurentul respectiv a fost condamnat în 2011 la 5 ani de închisoare pentru trafic cu droguri de mare risc).

Echipa Aspiranților - Rătăciți în Panama
Echipa Aspiranților - Rătăciți în Panama / Sursa Foto: Kanal D
Aly Elsiddig, pe care telespectatorii români au avut ocazia să-l cunoască din prima ediție a Big Brother, a reuşit să câştige prin televoting majoritatea voturilor publicului (67 %) şi să intre în posesia marelui premiu de 50 000 de Euro al concursului, în cadrul finalei transmise live de către Kanal D în seara zilei de 21 decembrie 2009.

Cel mai costisitor show de supraviețuire difuzat până acum în România, a fost un eșec deoarece investiția de 2 milioane de euro nu a adus decât audiențe modeste, cu o medie de 105 000 telespectatori (0,9 puncte de rating) pe parcursul celor 60 de episoade. Recordul de audienţă al concursului (168 000 de telespectatori și 1,4 puncte de rating) a fost stabilit la lansarea show-ului din 28 septembrie 2009 iar finala concursului s-a clasat pe locul 8, cu o audiență medie de doar 133 000 de telespectatori din mediul urban (1,1 puncte de rating), conform datelor publicate de Pagina de media.

Echipa Debutanților - Rătăciți în Panama
Echipa Debutanților - Rătăciți în Panama / Sursa Foto: Kanal D
Rătăciți în Panama a fost un proiect de televiziune ambițios și curajos dar, finalmente, s-a dovedit a fi "o pălărie prea mare" pentru un post de televiziune tânăr la acea dată (Kanal D) și pentru piața de televiziune din România (în general), mai ales în vremuri de criză economică. Costurile mari de producție, controversele și rezultatele modeste "au pus în gardă" televiziunile din România și a fost nevoie să mai treacă încă 7 ani până când o altă televiziune (Pro TV) a avut curajul "să preia ștafeta" pentru a produce un alt show de supraviețuire în România. Dar, subiectul show-ului Sunt celebru, scoate-mă de aici! îl voi aborda într-un articol viitor.

P.S. Primul clip promoțional al acestui show este superb, cu mult peste ce a încercat Pro TV până acum pentru Supraviețuitorul. Din păcate, a fost o diferență de calitate uriașă între clipul promoțional și show-ul adus "pe sticlă" de Kanal D.

VIDEO Rătăciți în Panama - Promo


COPERTA Logo-ul show-ului Rătăciți în Panama / Sursa Foto: Kanal D

2 comentarii:

  1. nu stiu de ce spui ca ramane cel mai scump show de supravietuire de pana acum. Sunt celebru teoretic a costat dublu, daca imi amintesc eu bine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am spus că Rătăciți în Panama este cel mai costisitor show de supraviețuire difuzat până acum în România, cu o investiţie anunțată oficial de două milioane de euro. Recordul va cădea sigur în această lună, odată cu difuzarea show-ului Supraviețuitorul de la Pro TV al cărui buget nu poate fi mai mic de 3 milioane de euro. De menționat că show-ul original american este realizat cu un buget uriaș, estimat la cca. 14-15 milioane de dolari per sezon. Cât despre Sunt celebru, scoate-mă de aici!, nu știu care sunt sursele tale dar în niciun caz nu a costat dublu decât Rătăciți în Panama, adică 4 milioane de euro și mult mai scump chiar și decât Supraviețuitorul.

      Ștergere